Politisk korrekthed og manglende mod er skyld i at Det Kongelige Teater ikke opfører ”De Sataniske Vers”

Ytringsfriheden og islam er måske tidens vigtigste temaer. Alligevel så mener Det Kongelige Teater ikke, at ”De Sataniske Vers” er et relevant stykke at sætte op.
    A A 
Det Kongelige Teater har efter et halvt års betænkningstids besluttet ikke at opsætte Salman Rushdies ”De Sataniske Vers”. Et værk der som bekendt indbragte Rushdie en iransk fatwa, der stadig hænger over hovedet på den berømte forfatter.

Nu er nationalscenen så sprunget fra projektet med en række tågede begrundelser formuleret af skuespilchef Morten Kirkskov: ”Hovedårsagen er, at vi har et par andre romanprojekter, som vi prioriterer højere. Ud over at vi hele tiden har været i tvivl om hvad De Sataniske Vers ville kunne på en scene, og hvorfor man skulle lave den.” Hvabehar? Hvorfor man skulle lave den? ”De Sataniske Vers” er en af verdens mest omtalte bøger på trods af at de færreste har læst bogen. Den er lagt for had i hele den islamiske verden og forfatteren er blevet dødsdømt af præstestyret i Teheran. Man kan dårligt forlange mere drama og relevans, og så er det eneste Morten Kirkskov har at byde på en forkølet undskyldning om hvad værket ”kan på en scene.”

Det er nærliggende at tro at Det Kongelige Teater ikke ønsker at støde nogen, og derfor er det letteste blot at finde noget politisk korrekt at sætte på plakaten. Noget hvor man eksempelvis helt omkostningsfrit kan kritisere regeringen, Dansk Folkeparti og hvad man ellers ikke bryder sig om. Den slags findes der bunker af, eksempelvis kunne Det Kongelige Teater opføre den kronik som Morten Kirkskov havde i Berlingske Tidende i starten af året, hvor landets regering omtales som ”Venstres lømmel-regering” og hvor snart sagt alle blev beskyldt for enten at være dumme, fascister eller begge dele. Den slags politisk korrekte trivialiteter skaber allerhøjst ballade i form af en invitation til Wegner-stolene i Deadline-studiet. Det kræver ikke så meget mod. Og mod er netop det der mangler, når man ikke tør begive sig i kast med et stykke der er himmelråbende relevant, men som kan give nogle alvorlige knubs.

Det er simpelthen for sølle, at Det Kongelige Teater ikke tør sætte ”De Sataniske Vers” op. Det er ganske enkelt en kunstnerisk falliterklæring, der sætter alvorligt spørgsmålstegn ved teaterets berettigelse. Hvis ikke teaterets ledelse tør binde an med ”De Sataniske Vers”, så kan man lige så godt drage konsekvensen og fremover være helt tandløse, så kunne repertoiret ligeså godt stå på ”Nødebo Præstegaard” og ”Sommer i Tyrol. ” – hele året!