Islam har brug for en reformation

Lige som teologen Martin Luther startede reformationen i et oprør mod den katolske kirke, er der brug for, at nogle muslimer tager førertrøjen og moderniserer islam, skriver kronikøren, der er født og opvokset i det muslimske Iran.

Koranen påstår også, at islam er den eneste sande religion. Den tillader ikke selvstændig kritisk tænkning, den nedgør og kritiserer andre religioner, og den tillader ikke, at muslimer konverterer til andre religioner
Koranen påstår også, at islam er den eneste sande religion. Den tillader ikke selvstændig kritisk tænkning, den nedgør og kritiserer andre religioner, og den tillader ikke, at muslimer konverterer til andre religioner

 

“Hvis jeg skrev denne artikel i Iran eller andre muslimske lande, så skulle jeg frygte for min sikkerhed. Selv i Danmark kræver det mod at ytre sig kritisk om islam.”

 

 

Islam har vist verden, at den besidder potentialet til at forvandle nogle mennesker til morderiske terrorister. Der er efterhånden mange eksempler på det, og eksemplerne bliver flere og flere. Det er blevet svært for den almindelige befolkning at kunne skelne mellem almindelige muslimer og muslimer med ekstreme holdninger. Jeg er også selv begyndt at blive noget forvirret over, hvad majoriteten af muslimer egentlig står for. Jeg synes ikke, man hører de gode muslimer. Hvor er de, og hvordan definerer de sig selv? Ser man på de muslimske lande, ser man talrige overgreb på menneskers helt basale rettigheder såsom ret til folkestyre og politisk medbestemmelse, ligestilling mellem kønnene, religionsfrihed, ytringsfrihed, påklædningsfrihed m.m. Jeg hører ikke de gode muslimer kritisere disse forhold.

Koranen og hadith har en meget fjendtlig og ubarmhjertig tone over for utro ægtefæller, homoseksuelle, hedninge, vantro, ateister, afgudsdyrkere, jøder, blasfemikere og muslimer, som konverterer til kristendommen. Mener muslimer virkelig, at mennesker i de ovenstående grupper skal straffes? I muslimske lande i Mellemøsten og Nordafrika forekommer det, at utro ægtefæller bliver stenet, homoseksuelle bliver kastet ned fra høje bygninger eller hængt, blasfemikere bliver halshugget, konvertitter slås ihjel og minoriteter og anderledes troende bliver undertrykt. Hvad angår ligestilling mellem kønnene, favoriserer Koranen manden og har et patriarkalsk, mandchauvinistisk og til tider sexistisk kvindesyn. Muslimske mænd må have fire koner, men muslimske kvinder må kun have én mand. I en retssal gælder en kvindes udsagn halvt så meget som en mands. Et sted i Koranen står også, at muslimske mænd må slå deres koner, hvis de ikke adlyder dem.

I nogle vers i Koranen står, at muslimske mænd må have samleje med deres kvindelige slaver og fanger. Kvinder må ifølge Koranen heller ikke gifte sig med kristne mænd, men muslimske mænd må gerne gifte sig med kristne kvinder, hvis kvinden konverterer til islam. Tildækning af kvinder er også strengere end tildækning af mænd. Piger helt ned til seksårsalderen kan forloves med voksne mænd og giftes bort som niårige efter profet Muhammeds forbillede.

Arvefordelingen er også ulige mellem mænd og kvinder. Hvis en kvinde uden hijab bliver voldtaget i visse muslimske lande, kan hun få skylden for voldtægten. Hvor er logikken og retfærdigheden i det? Synes muslimer virkelig, at det er i orden? Hvordan vil de tilpasse sig et samfund, hvor der er ligestilling mellem kønnene?

Koranen påstår også, at islam er den eneste sande religion. Den tillader ikke selvstændig kritisk tænkning, den nedgør og kritiserer andre religioner, og den tillader ikke, at muslimer konverterer til andre religioner.

Ifølge Koranen er det kun muslimer, som kommer i paradis og en dag vil hele verden være muslimsk. Er alle muslimer enige i det? Kan muslimer se, at bøger og ideologier, der erklærer, at de holder den ultimative sandhed kan være farlige?

I Iran, hvor jeg selv er født, støder man alt for ofte på islams skyggesider. Engang, mens jeg var ung og naiv, troede jeg, at mange muslimske lande fejltolkede og fejlpraktiserede islam. Derfor besluttede jeg som 17-årig at læse hele Koranen og enkelte hadith i min nysgerrige søgen efter sandheden. Mens jeg læste Koranen, blev jeg ofte forvirret og fyldt med blandede følelser af angst og fortrøstning. På den ene side var Gud tilgivende og barmhjertig, og på den anden side var Gud hævngerrig, straffende og vred på hedninge og afvigere. Koranen påstår, at den er fri for modsætninger, men jeg fandt mange.

Man må ifølge Koranen heller ikke tvivle på Koranens oprigtighed, hvad jeg ikke kunne lade være med, for jeg følte inderst inde, at det var dybt fornuftstridigt ikke at være kritisk over for det, jeg læste. I skolen i Danmark lærte jeg fornuftigt nok, at jeg skulle forholde mig kritisk til mine kilder. Men Koranen forbyder selvstændig kritisk tænkning, og man må ikke tvivle på Koranens ord, indhold og lære, som selvfølgelig kommer fra den almægtige Allah.

Efter at være født og have boet i et muslimsk land, rejst i over 40 muslimske og ikkemuslimske lande, taget en lang videregående uddannelse og mere end 10 år efter jeg læste Koranen færdig, er jeg nået til en afklaring. Islam (ifølge Koranen) ser sig selv som den suverænt overlegne religion og den ultimative sandhed. Islam er for det meste intolerant over for ikkeislamiske værdier, og den slår hårdt ned på vantro, blasfemi, utroskab og homoseksualitet.

Kort og groft sagt kan islam beskrives som en religiøst baseret ideologi, som har en totalitær tilgang til samfundet og individet, og kan i sin ekstreme udformning ligne andre totalitære ideologier. Forskellen er blot, at islam er en religiøst baseret ideologi, der tilskriver sine værdier og normer en guddommelig kraft og indeholder troen på et liv efter døden. Målet for den politiske islam, som vi kender den i de ekstreme muslimske lande, er at erobre hele verden med alle midler og etablere et kalifat som den legitime form for styre med islamisk lov som den dømmende magt. Derfor er ideologien islam fremmed over for begreber som demokrati, ytringsfrihed, sekularisme, frihed og religiøs forskellighed, som den anser for menneskeskabte.

Når det er sagt, kan man også finde gode og kærlige passager i Koranen og hadith. Ikke alt i islam er ondt, ligesom ikke alt i islam er godt. Man kan finde det, man vil i Koranen og hadith, og det synes jeg er farligt. For alle troende muslimer tror, at Koranen er sandheden, uanset hvordan de hver især forstår den. Nogle læser de fascistiske passager og praktiserer dem, hvad der er mange eksempler på rundt omkring i verden. Andre ignorerer, benægter eller er uvidende om de fascistiske passager og vægter de gode passager og praktiserer dem. Problemet er blot, at de gode muslimer ikke tager et opgør med Koranens skyggesider.

For mig er en grundlæggende human og demokratisk værdi, at hvis en hindu vil tilbede en ko, så er han fri til at gøre det. Hvis en kvinde vil gå i shorts og have sit hoved og hår frit, så er hun fri til at gøre det. Hvis en tegner vil kritisere islam med satiriske tegninger, så er han også fri til at gøre det. Det kan islam ikke tolerere.

I et demokratisk land, hvor menneskerettigheder bliver respekteret, er en muslim velkommen til at praktisere sin tro med burka, tørklæde, halalkød, moské osv. I modsætning hertil kan det være farligt at dyrke sin kultur, traditioner, normer og værdier i muslimske lande, hvis de strider imod den islamiske lære. Det er for mig den afgørende forskel mellem islam på den ene side og demokrati, frihed, lighed, menneskerettigheder på den anden side.

Ud fra mit perspektiv trænger islam til en modernisering, hvor muslimer tager afstand til Koranens skyggesider. Lige som teologen Martin Luther startede reformationen i et oprør mod den katolske kirke, er der mere end nogensinde før brug for, at nogle muslimer tager førertrøjen og moderniserer islam.

Min familie har måttet flygte fra Iran på grund af et islamisk styre, som har ødelagt landet og gjort uret mod millioner. Det islamiske styre i Iran har givet frit spil til magtsyge og korrupte imamer, skabt grobund for politisk undertrykkelse og religiøs forfølgelse og trukket islam ned over befolkningen med tvang. Friheden er indskrænket, og ifølge Amnesty International har Iran aktuelt verdensrekord i antal henrettelser pr. indbygger.

Hvis jeg skrev denne artikel i Iran eller andre muslimske lande, så skulle jeg frygte for min sikkerhed.

Selv i Danmark kræver det mod at ytre sig kritisk om islam.

Til afslutning håber jeg, at muslimer rejser sig op imod tyranni og diktatur i deres hjemlande. Jeg vil gerne se, at muslimer og muslimske lande begynder at gå ind for værdier som demokrati, frihed, lighed, retfærdighed, ligestilling, sekularisme og respekt for individet. Jeg vil gerne se muslimske frontløbere i menneskehedens tjeneste. Jeg håber, at muslimske lande vil tilslutte sig den globale stræben efter at udvikle og hjælpe menneskeheden ved for eksempel at finde kure mod sygdomme, hjælpe katastrofeområder, udvikle teknologi, der hjælper mennesker og mindsker lidelse i verden.

Jeg tror, at muslimerne kan, hvis de erkender Koranens skyggesider, ransager deres kulturer og værdier for antihumane toner og tager det bedste fra verden og lærer af det.