IMAM PÅ FYN: JØDER ER AFKOM AF ABER OG SVIN

imam Mohammed al-Khaled Samha (Abu Bashar) søn af en abe
imam Mohammed al-Khaled Samha (Abu Bashar)
søn af en abe
Jøder er ikke som andre mennesker. I hvert fald ikke, hvis man skal tro den danske imam Mohammed al-Khaled Samha (Abu Bashar) fra Vollsmose i Odense. I en fredagsprædiken råbte han ud over de forsamlede i moskeen, at jøder er efterkommere af aber og svin.
Prædikenen blev lagt ud på internettet den 19. september. Den israelske organisation Memri, der holder øje med antisemitisme i arabiske medier, offentliggjorde uddrag af videoen med engelsk oversættelse.
Talen blev angiveligt holdt i Vollsmose, og på videoklippet kan man høre, at den arabiske prædiken i baggrunden bliver oversat til dansk.
Selv om imam Samha prædiker med stor indlevelse og høje råb, er indholdet langt fra originalt. Faktisk er det et primitivt opkog af gammelt jødehad, der nøje svarer til tusinder af fredagsprædikener i islamistiske grupper ud over jorden.
Men netop fordi påstandene er så udbredte, er der grund til at lægge mærke til dem. De afslører det had til jøder og den forståelse af landet, som præger islamister verden over, og som gør det vanskeligt eller måske umuligt at slutte fred i Mellemøsten.
Imamen begynder med at fastslå, at Allah har gjort Palæstina til et helligt land, og fortsætter:
»Hvordan kan vi eller nogen fri muslim med tro i hjertet så acceptere en deling af Palæstina med en bande jøder, efterkommere af aber og svin?«
Samha forklarer tilhørerne, at »Palæstinas land er islamisk waqf[hellig ejendom]. Enhver, der afgiver bare én tomme af landet, forråder Allah og profeten Muhammed.«
Derefter følger et udfald mod den palæstinensiske leder Mahmoud Abbas, der får at vide, at han ikke har nogen ret til at opgive dele af Palæstina.
»Palæstina har altid været og vil altid være Islams land,« fastslår imamen fra Odense.
»Det er et helligt og velsignet land. Det er landet for den store kamp, hvor muslimer vil kæmpe mod jøderne, og hvor træer og sten vil sige: ’Du muslim, Allahs tjener! Der gemmer sig en jøde bag mig, kom og dræb ham!’«
Sådan lød imamens budskab til en gruppe danske muslimer en almindelig fredag i efteråret 2014.
Fyns politi har indledt en undersøgelse, der skal afklare, om der kan rejses straffesag mod imamen for racisme.