‘SHARIA MEDICIN’: EGYPTISK KLINIK BEHANDLER MED KAMELURIN

Raymond Ibrahim

Et egyptisk TV program viste, hvordan islamisk Sharia lovs mange opskrifter ikke kun støder sammen med moderne tiders koncepter som ytringsfrihed og religiøs frihed, men også med lægevidenskab og almindelig videnskab.

Den 16. september var den populære TV-mand Wael El-Irbahi gæst hos Dr. Zaghus al-Naggar en prominent islamisk tænker og Formand for Egyptens Komite for Videnskabelige Holdninger i Koranen, om emnet medicinsk videnskab og Islam. Uundgåeligt dukkede ideen om at drikke kamelurin – som en form for terapi – første gang foreslået i det 7. århundrede af msulimernes profet Muhammad, op.

Ikke kun går Dr. Naggar ind for denne praksis, men han kom med den forbløffende meddelelse at lige nu i Egypten specialiserer et lægecenter i Marsa Matrouh sig i at behandle mennesker med kamelurin, altsammen efter profetens råd.

 

Andre egyptiske tænkere sluttede sig til udsendelsen via satelit, herunder Khaled Montaser (der tidligere har påvist den Islamiske verdens “kompleks med uvidenhed”) På et punkt, samtidig med han opremsede, hvordan videnskaben og det lægelige arbejde fungerer, mindede Montaser om at urin er der hvor alle kroppens giftstoffer samles og udledes, og så spørger han, “skal vi derfor drikke det af sundhedshensyn?” Naggar svarede arrogant: “Jeg er ældre end dig og mere lært end dig: Du skal ikke belære mig; jeg vil belære generationer af mennesker som dig.”

 

Den egyptiske tænker, Sayyid al-Qemany – hvis stærke støtte til rationalistisk tænkning og adskillelsen af religion og stat fik Egyptens islamiske etablissement til at udnævne ham som en frafalden vantro – sluttede sig også til showet via telefon, og afviste denne forestilling om at drikke urin kunne helbrede mennesker.

 

Idet han henviser til Naggars meddelelse om at der er en klinik der specialiserer sig i at behandle mennesker kamelurin som en “katastrofe” der kun viser hvor langt ned Egypten er sunket, bad Qemany Egyptens lægestand om at bekræfte om et sådan center faktisk eksisterer, idet han siger at dette er et alvorligt problem der indbefatter Egyptens borgeres sundhed.

 

Naggar forsøgte at forsvare “de gavnlige virkninger” ved kamelurin ved at argumentere med at europæiske apoteker producerer en medicin der indeholder kvindelig urin (muligvis en henvisning til HCG). Qemany svarede igen med at sådan medicin ikke er med baggrund i at der skal drikkes ufiltreret urin, men er syntetiske, og udbrød, “betyder dette at jeg skal drikke min hustrus urin?!”

 

En forbløffet Qemany konkluderede og kom med et løfte. Han foreslog at Naggar, hvis PhD er i geologi skulle lede en ekspedition til Mekka og Medina og på en eller anden vis forsøge at ‘udvinde’ den muslimske profets Muhammads urin og benytte det til at helbrede mennesker i stedet for kamelurin, idet han sarkastisk tilføjede, “for helt sikkert må profetens urin – fred og velsignelser være med ham – være bedre en kamelurin?”

 

Dr. Naggar ryster blot på hovedet, og siger at sådan tale er upassende.

 

Faktisk kan begge ideer – at drikke kamelurin og drikke Muhammads urin – spores tilbage til profetens egne ord, og som følge deraf er det aspekter af “Sharia-medicin.” Ifølge en kanonisk tradition bade Muhammad engang nogle mænd der var for syge “om at drikke mælk og urin fra kameler, og de kom sig og blev fede,” det vil sige at de blev helbredt (mere info om denne praksis kan findes i moderne tiders fawa på engelsk med den

På samme vis skrev Egyptens stormufit Ali Gomaa en gang, at det at drikke Muhammads urin var at betragte som “en stor velsignelse.”

 

Alt dette kaster lys over Sharia lovs totalitære natur, som behandler, ikke kun Koranen, med de kanoniske hadiths eller traditioner og udtalelser af Muhammad – hvorfra både urindrikkeriet forekommer – som hellige og noget der ikke bør stilles sprøgsmål ved.Saudiarabiens højeste islamiske myndighed, indtil han døde i 1999, Sheik Bin Baz, holdt fast i at Jorden var flad og at alle videnskabelige beviser der gik imod det var en “Konspiration fra Vesten” blot fordi Koranen 18:86 hævder at Solen går ned i en mudderpøl, og dermed må Jorden være flad.

 

Den større lære for ikke-muslimer er at, hvis Islams største tænkere – de mange ulemas, muftier, sheiker og “islamiske tænker” som Naggar – ihærdigt klynger sig til Islams lære, selv når de går direkte imod objektvi videnskab (for ikke af nævne virkelig afklæder Islam), så må de helt sikker klynge sig til de andre ‘ubrydelige’ læresætninger der omhander “subjektive” emner, fra religionsfrihed til ytringsfrihed til fjendskab, jihad og de vantros underkastelse.

 

På et tidspunkt i debatten kom Qemany med denne forbindelse da han sammenlignede mentaliteten der ville give syge mennesker kamelurin at drikke med den mentalitet der angreb U.S. ambassaderne og dræbte mennesker. I begge tilfælde er det blind lydighed og eller fanatisme der er i arbejde — og altsammen efter Muhammads ord, der gik ind for at drikke kamelurin af helbredshensyn og så meget desto mere forbud mod at forhåne profeten.